Brak zwrotu paragonu a faktura
Czy do wystawianych faktur sprzedający za pomocą kasy fiskalnej musi dołączać kopie paragonów z kasy fiskalnej?
Gdy sprzedaż jest dokumentowana zarówno paragonem, jak i fakturą - sprzedawca powinien (co do zasady) połączyć te dokumenty w swojej dokumentacji
Na podstawie
art. 106h ustawy o VAT, w przypadku gdy sprzedaż jest dokumentowana zarówno paragonem, jak i fakturą, sprzedawca ma co do zasady obowiązek połączyć te dokumenty w swojej dokumentacji.
Sposób postępowania zależy od tego, czy
faktura jest wystawiana w formie elektronicznej czy papierowej.
Połączenie faktury z paragonem ma zapobiec obowiązkowi płacenia VAT z wystawionej faktury i paragonu fiskalnego. Jeżeli nie ma paragonu, z którego wynikałby związek ze sprzedażą przedstawioną na fakturze, podatnik może być zobowiązany do zapłaty VAT zarówno z faktury, jak i z raportu fiskalnego. Dlatego wystawiając fakturę, która nie jest emitowana przez kasę rejestrującą, powinniśmy dołączyć do niej paragony od kupującego, który powinien je zwrócić, gdy żąda wystawienia faktury, lub zostawić w dokumentacji numery paragonów i kasy
Wyjątki od zasady - kiedy nie trzeba dołączać paragonu do faktury
Zasada ta nie dotyczy:
1) sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawianą przy zastosowaniu kasy rejestrującej, gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy, oraz
2) przypadków, gdy paragon został uznany za tzw. fakturę uproszczoną; wówczas sprzedawca nie może wystawić faktury.
Można wystawić fakturę mimo braku paragonu. Kiedy?
Brak paragonu od kupującego nie oznacza, że sprzedawca nie może wystawić faktury, jeśli jest w stanie zidentyfikować tę sprzedaż w inny sposób, np. na podstawie swoich paragonów. Jednak zalecane jest udowodnienie, że sprzedaż została zaewidencjonowana na kasie i rozliczona w VAT. W takim przypadku faktura wystawiana do paragonów jest oznaczana kodem FP, dzięki czemu VAT nie jest wliczany do sum kontrolnych.
Potwierdzają to również organy podatkowe. W piśmie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 12 czerwca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.223.2018.1.ISZ) czytamy: W konsekwencji należy stwierdzić, że Wnioskodawca postępuje prawidłowo wystawiając fakturę zbiorczą dla Klienta, działając w opisanym stanie faktycznym, w którym Klient zgłasza żądanie wystawienia faktury zbiorczej bez przekazania Wnioskodawcy paragonów fiskalnych, z jednoczesną identyfikacją transakcji oraz Klienta na podstawie dokumentów Dowód Wydania i egzemplarzy paragonów fiskalnych mających postać elektroniczną, pozostających u Wnioskodawcy.
źródło infor.pl Joanna Dmowska